Alla inlägg under februari 2012

Av Karin - 28 februari 2012 19:36

Hej!

Dagens middag var ju sötpotatisrösti serverad med vitkål och päron.

Sötpotatisröstin blev jättegod och att servera den med vitkål och päron var en perfekt smakkombo, eftersom denna rätt också var enkel och snabblagad och billig.  Så det här blir en återkommande 


Min inköpslista idag så ut såhär

1 kg Päron (jag köpte en hel korg för det var billigast idag)  13 kr

blad persilja   1 kr

1 gurka  23 kr

1stor sötpotatis  8 kr. (jag använde halva, men skulle använt mer om jag insett hur god röstin)

1  halv vitkål    7 kr


Summa:  72 kronor  

och då ska vi komma ihåg att jag har kvar av alla ingredienser efter matlagningen.

Av Karin - 27 februari 2012 19:51

Hej!

Jag hade ju tänkt ju göra glutenfri spaghetti m veg bacon, se inlägget Matplanering Februari- Mars,  men ibland sätter verkligheten hinder för ens planer.  För det första hittade jag inte något vegetariskt bacon som var glutenfritt (för er somt tål gluten finns det flera alternativ att välja mellan) i butikena i närområdet.  När är det måndag eftermiddag/kväll och dessutom regnar har iaf jag ingen större lust att åka till ett flertal butiker utan att vara säker på att få napp så att säga.  För att få såsen lite matigare (det blev ju dock utan sältan) köpte jag istället en portabello.

Dessutom verkar butikerna ha slutat att sälja brysselkål trots att den fortfarandes ska vara i säsong så jag ersätte brysssekålen med broccoli.


Smakmässigt blev spaghetti med broccoli och portabello en ganska bra måndagsmiddag


Ett snäpp vässare var dock dee glutenfria pizzabullarna  som jag också gjorde.  De blev riktig bra och var förvånsvärt lätta och snabba att få tll det.


Av Karin - 26 februari 2012 17:40

Hej! Då börjar en ny matplaneringsmånad imorgon, måndagen den 27 februari.   För er som vill se hela månadens meny gå till posten Matplanering februari- mars, där ser matplaneringen från den 27 februari till 26 mars.  Denna första vecka blir en del handlande för ganska stor peng ( 734kr) , då kylskåpet ekar tomt.  Måndagens middag är glutenfri spaghetti med vegetariskt bacon och brysselkål. Tål du gluten så är vanlig spaghetti billigare. 


Imorgon måndag är det flera mataktiviteter på schemat för min del, handla maten, äta maten, blogga om resultate, samt fixa månadens mellanmål (glutenfria pizzbullar).


Första mataktiviten är att handla mat  och  det som behöver handlas är:  


1 pkt veg bacon för cirka 45 kr

100g brysselkål (blir troligen1 påse a 500g för 22, då jag sällan ser brysselkål i lösvikt) 22kr

1 tomat 3 kr  (för Netto har kvistomater för 10kr nästa vecka)

1 pkt risgrädde  16 kr

1 pkt grov glutenfri grov mix  27 kr

1 fl brödsirap  22kr

1 pkt fibrex 14kr

1 påse torrjäst  9kr

1 pkt mjölk  9 kr

1 pkt semper havregryn (jag köper detta då jag vill ha havregryn fria från gluten) 20 kr

1 pkt rismjölk 27kr

1 burk äppelmos 10 kr

1 fl juice 20

Totalt:  234 kr


Varför ska jag då handla så många saker imorgon?   Jo, det har tre anledningar:

1. Jag ska göra glutenfria pizzabullar http://www.hittarecept.se/s/glutenfria-pizzabullar.html som jag tänker använda som mellanmål under månaden.  Under januarimånade gjorde av med alledels för mycket pengar på impulsiva mellanmål på väg hem från jobbet.  Därför ska jag imorgon baka glutenfria pizzabullar och sedan använda dem som mellanmål.  Det här till dessa bullar som brödsirapen, torrjästen, mjölken,, fibrex, grov mjölmix dvs.motsvarande 80 kr ska användas.


2.  Jag handlar också till frukost som ska bestå av glutenfri havregryngsgröt med äppemos, juice och te, vilket blir motsvarande 67 kr.


3. Till morgondagens middag behövs endast inhandla veg. bacon, bryssekål, tomat och risgrädde vilket blir motsvarande 87 kr, då jag har glutenfri spaghetti hemma.  


Av Karin - 24 februari 2012 10:42

Middagen fredagen den 24 februari Quiona med röda druvor, mandel och Halloumi hämtades från sidan

http://veckansvegetariska.se/.  Enligt sidan själva så innebär bloggen "Jättegod vegetarisk mat i uppdaterade vegetariska recept, vegorecept: underbara grönsaker, frukter, ekologiskt, hälsokost, tofu, quorn, tzay, linser, bönor, baljväxter, alternativmat, raw food, soyaprodukter, pastarecept, risrecept, salladsrecept, och några väldigt konstiga tofurecept, you name it! Allt vegetarisk som du kan tänka dig! Kort sagt: god mat"

Av Karin - 24 februari 2012 10:36

Receptet för middagen torsdagen den 23 februari kommer från ica.se    Ica.se är ica-butikernas egna webbplast där de bland annat har en matavdelning med recept. Denan matavdelning innehåller följande avdelningar

Av Karin - 24 februari 2012 10:18


MIddagen onsdagen den 22 februari var asisatisk pasta med körsbärstomater. Receptet hämtade jag från bloggen vegetarsk vardag http://vegetariskvardag.se   


Vegetarisk vardag startade som Karolcia Nicks gemensemma projekt att svara på frågan vad vegetarianer egentligen äter.  De fick ofta frågan vad vegeterianter äter när vi de väljer bort kött, fågel och fisk och svarade på frågan genom denna bloggen. Bloggen innehåller vegetariska recept, serieture och motiser från vegovärlden och kommentarer från läsaren. De menar bloggen bevisar att vegetarisk mat varken är enformig eller svår (vilket jag hopps att även denna blogg bevisar.)





Av Karin - 24 februari 2012 10:06


Middagen den 20 februari var varma mackor med pintofärs, där jag hämtade receptet till pintofärs från bloggen:

http://veganen.blogspot.com.  Veganen.blogspot är en  bra vegansk blogg med bra grundrecept till vegansk mat.   Mannen bakom denna bra blogg är TrevorS.  Han är också värd för sidan vegan i fokus där han ofta lägger upp hur man kan göra olika veganrecept från grunden, precis som i sin blogg.   Han är också en mycket bra uppslagsbok gällande olika spörsmål man kan angående veganska matlagning eller om produkter är veganska.

På bloggen kan du bland annat hitta hur gör du vegansk hemlagad ost från grunden.  Bloggen är definitvt värd minst ett besök!.

Av Karin - 24 februari 2012 09:51

Dagens middag torsdagen den 16 februari 2012 var rotsaksgryta med sojakött, receptet hämtade jag från tasteline.se


Tasteline är en svensk matsajt där man både kan hitta recept och information om mat.  Man kan använda sajten både som medlem och icke-medlem. De har en  sökfunktion med många olika väl  när man söker recept, man kan bland annat  välja att endast söka vegetariska recept.  Ibland fallerar dock resultatet vid användadet av sökfunktionen, att de kommer upp recept som inte uppfyller sökvillkoren.  Sajten ägs av Shibsted Tillvätmedier AB.   De har en årlig tävling somd de kallar Årets hemmakocks som är Sveriges största  amatörkocktävling. Tävlingen är endast öppen för för de som nte arbetar professionelt med mat. 

Tasteline är Sveriges personliga matsajt där kombinationen av sök, redaktionellt material och interaktivitet har skapat engagemang och matglädje hos mer än 150 000 aktiva medlemmar under åren. Tasteline har cirka 300 000 unika besökare i veckan. Företaget ägs av Shibsted Tillväxtmedier AB och nominerades 2008 till det prestigefyllda Signumpriset, som ges till det företag i Norden som har vårdat och skyddat sitt varumärke bäst.

Övriga aktiviteter på Tasteline

Årets Hemmakock är Sveriges största amatörkocktävling som Tasteline arrangerar årligen. 
Till skillnad från proffsens motsvarighet Årets Kock är Årets hemmakock endast öppen för dem som inte arbetar professionellt med mat. Här får landets alla duktiga hemmakockar chansen att vinna fantastiska priser och träffa kända kockar och matprofiler.

Ovido - Quiz & Flashcards