Direktlänk till inlägg 26 februari 2012

Måndagen den 27 februari; inköp

Av Karin - 26 februari 2012 17:40

Hej! Då börjar en ny matplaneringsmånad imorgon, måndagen den 27 februari.   För er som vill se hela månadens meny gå till posten Matplanering februari- mars, där ser matplaneringen från den 27 februari till 26 mars.  Denna första vecka blir en del handlande för ganska stor peng ( 734kr) , då kylskåpet ekar tomt.  Måndagens middag är glutenfri spaghetti med vegetariskt bacon och brysselkål. Tål du gluten så är vanlig spaghetti billigare. 


Imorgon måndag är det flera mataktiviteter på schemat för min del, handla maten, äta maten, blogga om resultate, samt fixa månadens mellanmål (glutenfria pizzbullar).


Första mataktiviten är att handla mat  och  det som behöver handlas är:  


1 pkt veg bacon för cirka 45 kr

100g brysselkål (blir troligen1 påse a 500g för 22, då jag sällan ser brysselkål i lösvikt) 22kr

1 tomat 3 kr  (för Netto har kvistomater för 10kr nästa vecka)

1 pkt risgrädde  16 kr

1 pkt grov glutenfri grov mix  27 kr

1 fl brödsirap  22kr

1 pkt fibrex 14kr

1 påse torrjäst  9kr

1 pkt mjölk  9 kr

1 pkt semper havregryn (jag köper detta då jag vill ha havregryn fria från gluten) 20 kr

1 pkt rismjölk 27kr

1 burk äppelmos 10 kr

1 fl juice 20

Totalt:  234 kr


Varför ska jag då handla så många saker imorgon?   Jo, det har tre anledningar:

1. Jag ska göra glutenfria pizzabullar http://www.hittarecept.se/s/glutenfria-pizzabullar.html som jag tänker använda som mellanmål under månaden.  Under januarimånade gjorde av med alledels för mycket pengar på impulsiva mellanmål på väg hem från jobbet.  Därför ska jag imorgon baka glutenfria pizzabullar och sedan använda dem som mellanmål.  Det här till dessa bullar som brödsirapen, torrjästen, mjölken,, fibrex, grov mjölmix dvs.motsvarande 80 kr ska användas.


2.  Jag handlar också till frukost som ska bestå av glutenfri havregryngsgröt med äppemos, juice och te, vilket blir motsvarande 67 kr.


3. Till morgondagens middag behövs endast inhandla veg. bacon, bryssekål, tomat och risgrädde vilket blir motsvarande 87 kr, då jag har glutenfri spaghetti hemma.  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 2 januari 2013 19:31

Måndagen den 14 januari Frukost: Quinoagröt med 30g hampaprotein serverat med hasselnötsmjölk och äppelmos (1 msk per person) och ett glas apelsinjuice, Näringsämne Mängd Rek. mängd Energi ...

Av Karin - 2 januari 2013 18:57

Måndagen den 21 januari   : Frukost;  Quinoagröt med 30g hampaprotein serverat med hasselnötsmjölk och äppelmos (1 msk per person) och ett glas apelsinjuice, Näringsämne Mängd Rek. mängd Energi ...

Av Karin - 2 januari 2013 18:31

  Måndagen den 7 januari:   Frukost: Havregrynsgröt med 30g hampaprotein serverat med hasselnötsmjölk och någon/några av dessa frukter ovanpå samt 1 tsk socker: apelsin, blodapelsin, clementin, kiwi eller äpple samt 1 glas apelsinjuice ...

Av Karin - 2 januari 2013 17:48

 Hej alla som har lyckats hitta hit trots att det inte varit någon aktivitet här sedan juni 2012.  Nu ser mitt liv annorlunda ut och jag hoppas kunna hålla liv i denna sida.  En nyhet är att alla recepten är näringsberäknade.   Onsdagen den 2 jan...

Av Karin - 3 juni 2012 12:43

Hej! Ni har fått vänta länge på denna månadens uppdatering men pga tekniska problem med datorer och livet,  så får ni nöja er med en veckoplanering denna vecka. Förhoppningsvis är buggarna i livet delvis lösta nästa vecka så jag kan återkomma med e...

Skapa flashcards