Direktlänk till inlägg 28 januari 2012

Så blev den vegetariska kräftströmmingen

Av Karin - 28 januari 2012 18:52

Hej! Dagens planerade lunch är/var ju vegetarisk kräftströmming. Det är ett recept som jag har haft hemma men inte prövat förut.  Det blev jättegott enligt mitt tycke.  Jag modiferade dock Karin Franssons recept lite.  Jag bytte ut chilisåsen mot ketchup eftersom jag inte tål chili. Och eftersom jag hade balsamvinäger hemma ville jag inte slösa pengar på att även köpa vitvinsvinäger så jag använde en istället.   Jag åt den vegetariska kräftströmnngen  med  potatis kokta i lite dill.  Jag föredrar dock också att äta varm mat och alltid föredragit kräftströmming varmt så jag lät inte heller den vegetariska att kallna, utan åt den varm.


Min variant  på vegetarisk kräftströmming blev alltså:


1 stor aubergine (äggplanta)
Lagen:
3 dl vatten
2 msk balsamvinäger
½ msk sillkryddor
½ gul lök (skivad)
½ msk salt + ½ msk socker
Skala auberginen och skär den på längden i ca ½ -1 cm tjocka skivor. Koka upp lagen och lägg ner aubergineskivorna. Låt dem sjuda i ca 2 minuter, plocka upp dem och låt dem kallna på upp och nedvänd tallrik.
Till fyllningen:
1 bit purjolök + 2 msk hackad dill + 1 tsk stötta dillfrön
Smält lite smör i en panna och fräs purjo, dill och dillfrö lite lätt. Salta, peppra och låt kallna. Tag fram en väl smord ugnssäker form. Lägg lite av den avsvalnade fyllningen på varje aubergineskiva och rulla ihop som en strömming. Gör så med resterande skivor. Rör ihop tomatsåsen och bred över rullarna. Sätt in i 200° ca 15 minuter, sätt gärna på grillslingan mot slutet, så det blir en fin yta. 
Tomatsås:
2 msk ketchup  (efter avsmakningen visade sig att det behövdes 1 extra matsked ketchup, alltså totalt 2 msk ketcup och inte 1 msk som i orginalreceptet där det visserligen var chilisås istället)
2 msk tomatpuré
2 msk ättiksprit
2 msk vatten
2 tsk dillfrön (lätt stötta)
½ gul lök (hackad)
½ msk salt
2 msk socker
nymalen svartpeppar 
1 finkrossat lagerblad
2-3 msk matolja
1 dl hackad dill
Blanda tomatpuré och chilisås. Tillsätt salt, peppar, socker, ättiksprit och alla kryddorna. Rör ner den hackade löken, dillfrö, vatten och olja. Smaka av, det ska vara en bra sälta och sötma i såsen, syran ska kännas. Rör sist ner den hackade dillen.

Jag blev mätt efter jag att ätit upp halva kräftströmmingen och tre potatisar.  Jag har fryst in resterande för att se om den går att frysa.  Jag meddelar er resultat av det senare.
Jag ger själv den här rätten betyget 10 av 10p. Den smakade precis som jag hade föreställt att den skulle smaka.
Halva mängden kräftströmmingen som recept ger och 3 kokta potatisar ger följande näringsinnehål:
 28g Fett,
9g protein,
87g kolhydrater
665 kcal

   665 kcal
Nu ska jag göra dagens middag: Rödbetsbiffar med kidneybönor serverat med brunsås och klyftpotatis.
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 2 januari 2013 19:31

Måndagen den 14 januari Frukost: Quinoagröt med 30g hampaprotein serverat med hasselnötsmjölk och äppelmos (1 msk per person) och ett glas apelsinjuice, Näringsämne Mängd Rek. mängd Energi ...

Av Karin - 2 januari 2013 18:57

Måndagen den 21 januari   : Frukost;  Quinoagröt med 30g hampaprotein serverat med hasselnötsmjölk och äppelmos (1 msk per person) och ett glas apelsinjuice, Näringsämne Mängd Rek. mängd Energi ...

Av Karin - 2 januari 2013 18:31

  Måndagen den 7 januari:   Frukost: Havregrynsgröt med 30g hampaprotein serverat med hasselnötsmjölk och någon/några av dessa frukter ovanpå samt 1 tsk socker: apelsin, blodapelsin, clementin, kiwi eller äpple samt 1 glas apelsinjuice ...

Av Karin - 2 januari 2013 17:48

 Hej alla som har lyckats hitta hit trots att det inte varit någon aktivitet här sedan juni 2012.  Nu ser mitt liv annorlunda ut och jag hoppas kunna hålla liv i denna sida.  En nyhet är att alla recepten är näringsberäknade.   Onsdagen den 2 jan...

Av Karin - 3 juni 2012 12:43

Hej! Ni har fått vänta länge på denna månadens uppdatering men pga tekniska problem med datorer och livet,  så får ni nöja er med en veckoplanering denna vecka. Förhoppningsvis är buggarna i livet delvis lösta nästa vecka så jag kan återkomma med e...

Ovido - Quiz & Flashcards