Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Så blev de vegetariska pannbiffarna

Av Karin - 29 januari 2012 13:52

Dagens lunch var ju vegetariska pannbiffar http://nyndat.se/nblog/?p=560 .  De smakade verkligen pannbiff. Jag gjorde lite modiferingar i receptet då jag inte tål chili och inte hade solrosolja och ville inte heller köpa hem det när jag hade solrosfrön och olivojahemma. Mitt betyg blev 9,5 av 10.   Den resterande halva poängen beror på att jag fortfarande inte har någon mixer och jag tror resultten blir ännu bättre om smeten mixas.

Jag åt inte heller rårörd lingon till, då när jag handlade igår inför månaden, fanns det extrapris på frysta bär, 2 pkt bär kostade 20 kr. Jag tänkte då köpa lingon till detta recept och jordgubbar till alla hjärtns dag. Men det fanns inga lingon i extrapriset. Så jag köpte björnbär, ett annat sötsyrligt bär.  Jag värmde upp björnbären på spisen tillsammans med socker och lite vatten (bara litegrann så bären/sockret inte bränns vid) och åt tillsammans med pannbiffarna och klyftpotatisen. Det blev gott.


Min variant av vegetariska pannbiffar blev altlså


kokt ris

1 finhackad rödlök

1 finhackad vitlök

50g hackade hasselnötter

1 näve hackade solrosfrön

olivolja

1 ägg

ca 2 msk olivolja

salt och peppar efter smak


Blanda alla torra ingredienser väl.  Blanda i olivoljan och ägget och rör om väl./Alternativt mixa ihop allt i en mixer.

Forma till biffar.  Ta fram en stekpanna, ha i rejält med olivolja.  Lägg på biffarna. Stek tills de får en fin färg.

Jag fick ihop 4 biffar varav 2 biffar räckte gott och väl till att mätta mig. Jag åt det med snabblagad björnbärssylt (se ovan) och klyftpotatis.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 2 januari 2013 19:31

Måndagen den 14 januari Frukost: Quinoagröt med 30g hampaprotein serverat med hasselnötsmjölk och äppelmos (1 msk per person) och ett glas apelsinjuice, Näringsämne Mängd Rek. mängd Energi ...

Av Karin - 2 januari 2013 18:57

Måndagen den 21 januari   : Frukost;  Quinoagröt med 30g hampaprotein serverat med hasselnötsmjölk och äppelmos (1 msk per person) och ett glas apelsinjuice, Näringsämne Mängd Rek. mängd Energi ...

Av Karin - 2 januari 2013 18:31

  Måndagen den 7 januari:   Frukost: Havregrynsgröt med 30g hampaprotein serverat med hasselnötsmjölk och någon/några av dessa frukter ovanpå samt 1 tsk socker: apelsin, blodapelsin, clementin, kiwi eller äpple samt 1 glas apelsinjuice ...

Av Karin - 2 januari 2013 17:48

 Hej alla som har lyckats hitta hit trots att det inte varit någon aktivitet här sedan juni 2012.  Nu ser mitt liv annorlunda ut och jag hoppas kunna hålla liv i denna sida.  En nyhet är att alla recepten är näringsberäknade.   Onsdagen den 2 jan...

Av Karin - 3 juni 2012 12:43

Hej! Ni har fått vänta länge på denna månadens uppdatering men pga tekniska problem med datorer och livet,  så får ni nöja er med en veckoplanering denna vecka. Förhoppningsvis är buggarna i livet delvis lösta nästa vecka så jag kan återkomma med e...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards